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Pneus neufs mais âgés: source d'accidents mortels

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Re: Pneus neufs mais âgés: source d'accidents mortels

Messagepar Calire » 04 Déc 2009 14:00

Merci! :)

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Re: Pneus neufs mais âgés: source d'accidents mortels

Messagepar 48-remi » 10 Déc 2009 12:09

Bonjour,

Michelin offre une excellante brochure sur les pneus de VRs. On y cite entre autre que les Michelins XRV peuvent durer jusqu'À 10 ans :lecture: . Si les craquelures sur les flancs sont minces et peu profondes, on pourrait les garder. Mais faites une inspection entière de la semelle et du flanc intérieur :doc: . Dans le doute, on change les pneus.

Je mettrais définitivement deux pneus neufs à l'avant, une bonne assurance de diminuer les risques d'accident suite à un éclatement de pneu! :-o

48remi
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Re: Pneus neufs mais âgés: source d'accidents mortels

Messagepar Lucl » 10 Déc 2009 15:16

Hé bien, merci beaucoup pour l'information Petanqueur. J'ai une camionnette Mazda B4000 avec des pneus Michelin LT et ils auront bientôt six ans mais pas beaucoup de millage. À cause de la vidéo, je vais , dès la fin de l'hiver voir mon mécanicien pour connaître les mesures à prendre.
Quoi de mieux qu'un bon p'tit café pour commencer la journée

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Re: Pneus neufs mais âgés: source d'accidents mortels

Messagepar quirititi » 10 Déc 2009 17:28

48-remi a écrit:Bonjour,

Michelin offre une excellante brochure sur les pneus de VRs. On y cite entre autre que les Michelins XRV peuvent durer jusqu'À 10 ans :lecture: . Si les craquelures sur les flancs sont minces et peu profondes, on pourrait les garder. Mais faites une inspection entière de la semelle et du flanc intérieur :doc: . Dans le doute, on change les pneus.

Je mettrais définitivement deux pneus neufs à l'avant, une bonne assurance de diminuer les risques d'accident suite à un éclatement de pneu! :-o

48remi
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Et bien merci 48-remi, c'est conforme avec ce que j'avais lu dans les tests du National Highway Traffic Safety Administration, Michelin semble bien au fait de leur produit....pour le bénifice des autres membres, je colle la partie du texte de Michelin (en Anglais malheureusement....).

"Consumers are strongly encouraged to be aware not
only of their tires’ visual conditions and inflation pressures,
but also of any changes in dynamic performances such as
increased air loss, noise, or vibration, which could be an
indication that the tires need to be removed from service
to prevent tire failure. It is impossible to predict when tires
should be replaced based on their calendar age alone.
However, the older a tire, the greater the chance that it
will need to be replaced due to the service-related evolution
or other conditions found upon inspection or detected
during use.
While most tires will need replacement before they
achieve 10 years, it is recommended that any tires in
service 10 years or more from the date of manufacture,
including spare tires, be replaced with new tires as a simple
precaution even if such tires appear serviceable and even if
they have not reached the legal wear limit.
For tires that were on an original equipment vehicle
(i.e. acquired by the consumer on a new vehicle), follow the
vehicle manufacturer’s tire replacement recommendations
when specified (but not to exceed 10 years).
The date when a tire was manufactured is located on the
sidewall of each tire. RV owners should locate the
Department of Transportation or DOT code on the tire that
begins with DOT and ends with the week and year of
manufacture. For example, a DOT code ending with “0304”
indicates a tire made in the 3rd week (Jan) of 2004.
THE IMPORTANCE OF TIRE PRESSURE
The most important factor in maintaining the life of
MICHELIN® RV tires is making sure they are always
properly inflated. Incorrect air pressure for the weight of
the vehicle is dangerous and could cause things like
premature wear, tire damage, or a harsher ride.
An underinflated or overloaded tire will build up more
heat that could go beyond the endurance limits of the
rubber and radial cords. This could cause sudden tire
failure. Underinflation will also cause poor handling, faster
and/or irregular tire wear, and can decrease fuel economy.
Overinflation, on the other hand, will reduce the tire’s
contact area with the road, which reduces traction, braking
ability, and handling. A tire that’s overinflated for the
weight it’s carrying is more prone to a harsh ride, uneven
tire wear, and impact damage.
MICHELIN "

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